Accept af cookies fra Chas. Hude

Vi benytter cookies til flere formål, bl.a. til at forbedre din brug og oplevelse af hjemmesiden.

 

Registrering af translitterede mærker i Kina

25. september 2013

Varemærke-problemer i Kina har været på dagsordenen i lang tid. Hidtil har diskussionen mest drejet sig om pirateri, hvor man i ond tro registrerer andres varemærker. Nu sætter en ny kinesisk afgørelse fokus på et andet vigtigt aspekt: Registrering af translitterede varemærker, dvs. med kinesiske skrifttegn.

En translitteration er en omskrivning af et varemærke fra latinske bogstaver til kinesiske skrifttegn.

I juli 2013 afgjorde Zhejiang Higher People’s Court, at den franske vinproducent Castel skulle betale en erstatning på hele RMB 33,73 mio. (DKK 31 mio.) til vinimportøren Cavesmaitre for varemærkekrænkelse. Castel blev desuden påbudt at udstede en offentlig undskyldning.

Versionen er afgørende
Castel ejede en kinesisk registrering af ordmærket CASTEL og Cavesmaitre ejede en kinesisk varemærkeregistrering af 卡斯特 (Ka-Si-Te), der er en translittereret version af CASTEL.

Castel havde ikke selv ansøgt om beskyttelse af CASTEL i en translittereret version, men gav sig alligevel til at distribuere sine vine i Kina under mærket Ka-Si-Te. Retten fandt, at Castel derved krænkede Cavesmaitres registrerede rettigheder – og at registreringen af CASTEL ikke var nok til at kunne forhindre Cavesmaitres registrering og brug af mærket Ka-Si-Te.

Alle rettigheder skal sikres i god tid
Vores råd til klienter med fokus på det kinesiske marked er derfor, at de sikrer sig alle relevante varemærkerettigheder i form af logoer og ordmærker i både latinske bogstaver og kinesiske skrifttegn, og får registreringerne på plads i god tid, inden produkterne skal markedsføres i Kina.

Vær opmærksom på, at det samme ord kan translittereres på flere forskellige måder alt efter hvilke tegn, der benyttes. Ved valget af den konkrete udformning spiller de enkelte skrifttegns betydning derfor også ind – og det tilstræbes generelt, at man finder en variant, der skaber de bedste associationer.