Accept af cookies fra Chas. Hude

Vi benytter cookies til flere formål, bl.a. til at forbedre din brug og oplevelse af hjemmesiden.

 

Bred beskyttelsen ud

02. marts 2016

Med afsæt i LEGO’s udfordringer med at beskytte deres varemærker og produkter har vi samlet nogle råd til virksomheder, der vil holde på deres værdier

Efter et rekordregnskab var LEGO den 1. marts 2016 i TV-Avisen med en historie om legetøjsgigantens kamp for at holde kopister og pirater fra dørene. Budskabet var, at virksomheden var under konstant beskydning, og IP-rådgiver og partner i Chas. Hude, Thorbjørn Swanstrøm, blev derfor interviewet for som ekspert at komme med et bud på, hvor udfordringerne ligger.

"LEGO-klodsen kan ikke beskyttes som varemærke eller gennem patent, men LEGO’s produktportefølje er i dag også betydeligt bredere med en lang række figurer og koncepter," forklarer Thorbjørn Swanstrøm. "Derfor må man i en koncern som LEGO tænke beskyttelsen ind i forretningsmodellen og tage både varemærkeretten, ophavsretten og markedsføringsloven i brug på de forskellige markeder, når man vil beskytte den værdi, der ligger i LEGO’s brand".

En byggeklods er ikke så unik i sin form, at man kan beskytte den på traditionel vis, og det er baggrunden for, at man må komme meget længere rundt om produktet og tage en langt bredere vifte af midler i brug. Og det kan være noget af en jungle at finde rundt i, medgiver Thorbjørn Swanstrøm:

"Et stort firma som LEGO har naturligvis ressourcerne til det, men som mindre virksomhed giver det god mening at bruge den samme tankegang og tænke rundt om produkter, koncepter og løsninger, hvis ikke man vil risikere, at konkurrenterne rykker ind og snupper den gode idé. Er vi inde hos en regulær opstartsvirksomhed, siger det sig selv, at pengene kan være små, men vi anser det alligevel for helt afgørende, at man om ikke andet sikrer sig en basisbeskyttelse – det er bedre end ingenting."

IP-rådgiveren med speciale i international varemærkelov har frem for alt ét godt råd, som han gerne vil have givet videre til erhvervsvirksomheder:

"Tag os med på råd tidligt i processen! Lad os komme med indspark til, hvordan beskyttelsen tilrettelægges, så man hverken er over- eller underforsikret. Vi ser gang på gang, at vi med en tidlig rådgivning kan være med til – sammen med virksomheden – at finde det rette niveau, så man bliver godt beskyttet uden at det udhuler økonomien," slutter IP-rådgiver Thorbjørn Swanstrøm.

IP-rådgiver og partner i Chas. Hude, Thorbjørn Swanstrøm, fortæller mere i TV-Avisens historie om LEGO’s udfordringer her: Link til TV-avisen 1. marts 2016