Accept af cookies fra Chas. Hude

Vi benytter cookies til flere formål, bl.a. til at forbedre din brug og oplevelse af hjemmesiden.

 

High-end sko i det røde felt

14. marts 2016

Imelda Marcos elskede sko og – uden at nå op på samme niveau – er high-end sko blevet lifestyle. Tænk bare på Manolo Blahnik, som blev berømt gennem Sex and the City.

Et andet high-end mærke er Christian Louboutin, der kendes på de røde såler. Men er det et varemærke? For nogle år siden lancerede Yves Saint-Laurent også sko med røde såler, og i USA endte sagen i retten. Her blev YSL frikendt, da de røde såler (endnu) ikke var et varemærke for Louboutin.

En bemærkelsesværdig dom, for Louboutin havde faktisk en varemærke-registrering i USA for den røde farve på skosåler. Sagen viste dog, at registreringen ikke dækkede så bredt, som Louboutin ønskede. Derfor måtte virksomheden indse, at man trods registreringen ikke havde en generel varemærkeret til røde såler.

Fogedforbud, men ...
Når man investerer i sit mærke og bruger ressourcer på at indarbejde det i markedet og lære kunderne, at en rød sål = Louboutin, giver man ikke op uden videre. Således fik Louboutin i Holland i 2013 nedlagt fogedforbud mod en hollandsk skoproducent, der ville markedsføre "5th Avenue by Halle Berry". Her var der tale om sorte og blå sko med røde såler.

Rettens begrundelse for fogedforbuddet var, at Louboutin ikke har brugt de røde såler som et dekorativt element, men brugt det fast og vedvarende på sine sko. Samtidig overbeviste Loboutin retten om, at kunderne forbinder den røde sål med Christian Louboutin.

… videre til EU Domstolen
Den hollandske producent appellerede og har nedlagt en giftig påstand: Den røde farve er ikke et varemærke. Brugen af den er alt for udbredt til, at den kan have adskillelsesevne blandt forbrugerne – så det kan ikke bevises, at de knytter den røde sål til Christian Louboutin.

Den hollandske domstol har siden henvist sagen til EU-Domstolen - og nu kommer det spegede: Louboutins varemærkeregistrering er i form af en tegning af et par sko, hvor den røde sål er markeret. Så EU-Domstolen skal nu tage stilling til, om dette er et to- eller tredimensionelt varemærke - dvs. om en farve kan være en form. For efter EU-varemærkelovgivningen kan man ikke få varemærkeret til en funktionel form, som f.eks. en sål.

Lost in translation?
Det endnu mere spegede ved sagen er, at der er uenighed om Varemærkedirektivets forskellige oversættelser af form/shape/vorm/vorme/forma. F.eks. hævdes de på engelsk at dække over tre dimensioner, mens de påstås kun at være to-dimensionelle på tysk og hollandsk. Så kom ikke og sig, at jurister ikke lever et spændende og til tider underholdende liv!

Sager som denne viser tydeligt værdien af god og dygtig varemærkerådgivning – og hvilken reel økonomisk værdi et varemærke kan have for en virksomhed som Christian Louboutin.