Accept af cookies fra Chas. Hude

Vi benytter cookies til flere formål, bl.a. til at forbedre din brug og oplevelse af hjemmesiden.

 

A.P. Møller Mærsk har retten til symbolet på de 7 verdenshave

27. juni 2016

Vinder retssag om den 7-takkede stjerne, som virksomheden har brugt i 130 år

En vigtig sag er blevet afgjort i Sø- og Handelsretten. Parterne var A.P. Møller Mærsk og World Wide Traffic ApS, der har en tidligere ansat i A.P. Møller Mærsk som direktør og eneejer.
 
Sagen drejede sig om den 7-takkede stjerne på lyseblå baggrund, der bruges af A.P. Møller Mærsk. Et symbol, hvis historie går tilbage til 1886, og som i den nuværende version fra 1973 er designet af arkitekten Acton Bjørn. Derfor kunne A.P. Møller Mærsk heller ikke acceptere en konkurrerende virksomheds brug af en 7-takket stjerne på to ”ben”, selv om den var omgivet af en 24-takket hvid stjerne og en 12-takket lyseblå stjerne.
 
Sø- og Handelsretten kom frem til, at den relevante kundekreds ville skabe en forbindelse mellem Word Wide Traffic ApS og A.P. Møller Mærsks stærkt indarbejdede og velkendte varemærke i farverne lyseblå og hvid. Derfor udgjorde World Wide Traffic ApS’ brug af en 7-takket stjerne en krænkelse af A.P. Møller Mærsks varemærke.

Ud fra et varemærkeretsligt perspektiv er kendelsen ikke overraskende. Men i visse medier er der offentliggjort ”afstemninger”, hvor over 50% af de adspurgte mente, at World Wide Traffic ApS’ stjerne ikke udgjorde et problem i forhold til A.P. Møller Mærsk’ varemærke – eller at de var i tvivl om det.

Modsat historien om Jensens Fiskerestaurant contra Jensens Bøfhus fik nærværende historie meget lidt opmærksomhed. Begge sager involverede ellers den lilles kamp mod den store – og i begge tilfælde havde den store virksomhed retten på sin side.
 
Jensen Bøfhus slås formentlig stadig med efterdønningerne af kontroversen med Jensens Fiskerestaurant, og sin tur gennem mediemøllen, men ikke mindst den effekt de sociale medier havde på sagens eksponering.

Dette er et glimrende eksempel på, hvor svært det kan være at forudsige, hvilken drejning en sag vil tage – og hvor længe den vil påvirke den daglige forretning, især hvis ens brand er ”allemandseje” og udsat for daglig eksponering.

Hos Chas. Hude samarbejder vi med alle typer af virksomheder og har erfaring i at håndtere sager, der fx kører i pressen og på de sociale medier. Spørg os, når du ønsker den bedst tænkelige rådgivning – også om kritiske IPR-forhold.