Accept af cookies fra Chas. Hude

Vi benytter cookies til flere formål, bl.a. til at forbedre din brug og oplevelse af hjemmesiden.

 

Blockchain: Brug dit varemærke strategisk

30. april 2018

Det rette blockchain-navn er guld værd

I efteråret 2017 så det økonomisk sort ud for en producent af iste i USA. Selskabet hed Long Island Iced Tea Corp., og hvis det ikke lykkedes virksomheden at øge sin markedsværdi på den amerikanske børs, ville den blive afnoteret.

Løsningen blev at ændre navn. Valget faldt på Long Blockchain Corp., og markedet kvitterede prompte med en kursstigning på 289 %. På dette tidspunkt handlede markedet alene på navneændringen. Senere meldte firmaet ud, at det nu primært ville satse på blockchain-løsninger, og altså ikke længere på deres produktion af iste.

Ovenstående eksempel fortæller mange ting om blockchains og varemærker:

”Det fortæller os blandt andet, at et firmas navn har stor betydning for, hvordan investorer agerer. Ingen vidste på det tidspunkt, hvor navneændringen blev annonceret, hvordan fremtiden for Long Island Iced Tea Corp. så ud. Investorerne handlede blot på forventningen om, at blockchainteknologien kunne blive en del af forretningsmodellen,” forklarer partner i Chas.Hude, Attorney Thorbjørn Swanstrøm.

Det fortæller os også, at blockchain er et buzzword, der tiltrækker både investorernes og mediernes opmærksomhed. Dette er naturligvis funderet i de høje forventninger, der er blevet stillet til teknologiens potentiale.

”Mest af alt fortæller det os dog, at investorer higer efter firmaer med interesse for blockchains. En dyb, substantiel forretningsmodel er ikke nødvendig – senere meldte Long Blockchain Corp.’s direktion endda ud, at den kun har ”relativt lille erfaring med blockchainteknologi,” understreger partner i Chas. Hude, European Patent & Design Attorney, Jesper Mark Wenzel.

Så sidder du med en idé til en blockchainbaseret forretning eller produkt kan det derfor være et strategisk stærkt træk at få registreret et varemærke, der tydeligt afspejler dette. Kombinerer du samtidigt dit varemærke med et patent, der beskytter din teknologi, vil du kunne stå endnu stærkere og potentielt kunne tiltrække opmærksomhed fra nogle af de store aktører på markedet.  

Vores varemærke- og patentrådgivere er parate til at hjælpe dig videre!

Blockchains, og især kryptovalutaen bitcoin, er på kort tid blevet en del af mediernes overskrifter. I en artikelserie vil Chas. Hude tegne et IPR-relevant billede af den teknologi, der spås at få lige så stor betydning, som Internettets indtog havde i 1990’erne. 

Fakta om Blockchain:
Kort fortalt er en blockchain en digitalt distribueret database, hvor en kryptovaluta – f.eks. bitcoin – benyttes som kompensation for det stykke arbejde, der kræves for dens opretholdelse. Det digitalt distribuerede aspekt består i, at en blockchain beror på et stort netværk af computere, der samarbejder om verifikationen af blockchainens autenticitet. 

En blockchain består figurativt af en række digitale blokke, der er bundet sammen i en kronologisk kæde. I hver blok kan der gemmes en bestemt information – det kunne være oplysninger om en specifik transaktion eller en del af et medicinsk register. På grund af den tekniske måde, hvorpå en blockchain er opbygget, er det ikke muligt at gå tilbage og ændre i den information, der er lagret i en specifik blok. Det betyder, at blockchains kan øge gennemsigtigheden og autenticiteten af den lagrede information – noget der ikke nødvendigvis er givet ved allerede kendte systemer, der typisk administreres af en central institution, for eksempel vores bank.