Krøllet iværksættersucces

Krøllet iværksættersucces

Carmen Curlers er et internationalt erhvervseventyr med udspring i en banebrydende dansk opfindelse og en driftig iværksætter.

Det var opfinder Niels Chr. Jørgensen, der opfandt Carmen Curlers, og det var Arne Bybjerg, der satte strøm til produktionen i 1963 i Kalundborg. 

International succes

Carmen Curlers blev på kort tid en stor eksportsucces med salg i hele verden. I 1960’erne var Carmen Curlers faktisk Danmarks største arbejdsplads med 3.500 medarbejdere og daglig produktion af 17.000 Curler-apparater.

Et amerikansk tidsskrift kårede Carmen Curlers som 1960’ernes hurtigst ekspanderende virksomhed på verdensplan.

 

Styr på patenter og varemærker

Chas. Hude var en lille del af det store erhvervseventyr. I sin tid var vi nemlig rådgiver for Carmen Curlers. Vi hjalp firmaet med både patenter og varemærker tilbage i den spæde begyndelse i 1960’erne.

Vi står f.eks. bag firmaets første varemærkeregistreringer - ordmærket ”Carmen Curler” i 1962 og firmaets karakteristiske logo / figurmærke i form af en rød rose, der blev registreret i 1964.

Patentansøgningen fra 1963 vedr. ”Hårvikler og apparat til opvarmning af hårvikleren” bærer også vores firmanavn, da vi netop også fungerede som Carmen Curlers patentagent og håndterede patentarbejdet og patentansøgningerne for firmaet.

 

Ny kvinde på 10 minutter

Ny kvinde på 10 minutter

Carmen Curlers er en elektrisk udgave af de traditionelle papillotter. En smart opbevaringsboks fungerer samtidig som et varmeapparat, der opvarmer papillotterne. De varme hårviklere / papillotter skal kun side i håret i få minutter for at give et attraktiv krøl og ny frisure. Papillotterne kan sættes i tørt hår.

”Bliv en ny kvinde på 10 minutter!” Sådan lød et af de slogans, som Carmen Curlers benyttede netop med henvisning til den hurtige frisureforandring de elektroniske papillotter kunne medføre.

Elektrisk opvarmede curlere var opfundet før Carmen Curlers så dagens lys, så det var ikke selve idéen med elektrisk opvarmede curlere, der var ny. Det nye - og det der adskilte Carmen Curleres fra andre elektriske curlere - var evnen til at holde temperaturen i længere tid, uden at de blev så varme, at håret brændte og tog skade.

Læs mere om opfindelsen og se hele patentansøgningen på danskeopfindelser.dk 

Foto: Danmarks Tekniske Museum

Drama og dokumentar

DR har beskæftiget sig med den danske iværksættersucces gennem to produktioner, nemlig en dramaserie og dokumentaren ”Curlerkongen - historien om en dansk verdenssucces”.

Dramaserien, der slet og ret bærer titlen ”Carmen Curlers”, fortæller ikke alene iværksætterhistorien, men tegner også et tidsbillede og giver et inspirerende indblik i, hvordan en kreativ og visionær ledelse skaber en unik virksomhedskultur, der på mange måder var banebrydende på det danske arbejdsmarked.

Se med her:

Dramaserie: Carmen Curlers

Dokumentar: Curlerkongen - historien om en dansk verdenssucces

Idérige iværksættere

Idérige iværksættere

I dag rådgiver vi også iværksættere og hjælper dem med at få styr på deres immaterielle rettigheder som varemærker, patenter og designs. Sammen udarbejder vi også IPR-strategier med udgangspunkt i iværksætternes kommercielle behov og ambitioner. Faktisk var vores grundlægger, Charles von der Hude, selv en virkelysten iværksætter, der i 1896 grundlagde - og lagde navn - til Chas. Hude.

”I Danmark har vi brug for ambitiøse og idérige iværksættere, hvis vi skal blive ved med at udvikle os og leve af den gode entreprenørånd, som Carmen Curlers er en eksponent for. Vi rådgiver iværksættere under idéfasen, opstarten og etableringen, så der kan blive taget hånd om de afgørende beslutninger i rette tid,” siger patentrådgiver Bianca Bothmann og påpeger hvor afgørende det er at indtænke immaterielle rettigheder som en vital del af forretningsstrategien. Og det gælder både for start-ups og mere etablerede virksomheder.

 

Beskyt din forretning

Vil du høre mere om, hvordan du kan sikre dig dit design, din idé eller dit varemærke? 

Kontakt patentrådgiver Bianca Bothmann eller varemærkerådgiver Alexander Gantzler, der er klar til at hjælpe dig.