16. oktober 2025
EUIPO i Max&Co-sagen: Betydningen af varemærkers renommé
I en nylig afgørelse har EUIPO præciseret betydningen af et varemærkes renommé i modebranchen i relation til ikke-relaterede produkter og tjenesteydelser.
Sagen omhandlede en indsigelse, som modefirmaet Max Mara Fashion Group S.r.L. havde nedlagt mod en EU varemærkeansøgning for transporttjenester i klasse 39.
Indsigelsen var baseret på modefirmaets ældre rettighed til varemærket Max&Co for beklædningsgenstande og tasker i klasse 18 og 25. Modefirmaet påstod samtidigt at varemærket havde et særligt renommé inden for modebranchen.
På baggrund af det fremlagte materiale fandt EUIPO, at det ældre varemærke havde opnået et særligt renommé i Italien, i hvert fald inden for tøj.
Dernæst tog EUIPO stilling til, hvorvidt forbrugerne rent faktisk ville forveksle de to mærker. Ved en sådan vurdering tages der bl.a. højde for mærkernes lighed, varernes og tjenesteydelsernes art, samt graden af særpræg og velkendthed.
Først og fremmest fandt EUIPO at de to mærker var meget ens henset til den identisk betegnelse ”Max&Co”. Derudover fandt EUIPO, at der kunne være et vis overlap mellem de ansøgte tjenesteydelser og varerne omfattet af det ældre varemærke, på trods af at transporttjenester og tøj normalvis anses for at være uligeartede. Der blev i den forbindelse peget på, at transporttjenester (leveringstjenester) i princippet kan omfatte enhver produktkategori, i en tid hvor onlinehandel med bl.a. tøj spiller en stor rolle.
Derfor konkluderede EUIPO, at der var en risiko for forveksling, idet forbrugerne kunne forbinde transporttjenesten med det ældre varemærke Max&Co.
I og med at EUIPO i øvrigt havde slået fast, at det ældre varemærke havde et særligt renommé inden for modebranchen, fandt kontoret også at ansøgeren kunne drage urimelig fordel af dette renommé. Det ansøgte mærke kunne navnlig give et indtryk af at være specialiseret i transport af modeprodukter, og altså drage en fordel af modefirmaets omdømme uden selv at have opbygget et sådant.
På baggrund af ovenstående afviste EUIPO varemærkeansøgningen i sin helhed, og gav således modefirmaet, Max Mara, medhold.
Afgørelsens betydning
Afgørelsen er et klart eksempel på, hvordan renommé og velkendthed kan have en stor betydning for beskyttelsen af et varemærke. Den viser, at et stærkt og velkendt brand kan nyde beskyttelse, selv over for produkter og tjenesteydelser, som ikke umiddelbart er ligeartede.
Samtidigt viser afgørelsen, at grænserne mellem brancher i dag er blevet mere flydende, idet handel og markedsføring i høj grad foregår digitalt, f.eks. onlinehandel inden for mode som det var tilfældet i denne sag. Strategisk varemærkebeskyttelse er derfor vigtigt – både i forhold til registrering, overvågning og håndhævelse.
Kontakt os
Hos Chas. Hude hjælper vi jer med at beskytte og håndhæve jeres rettigheder på tværs af brancher og markeder. Vi rådgiver blandt andet om varemærke- og designregistrering, overvågning og generel håndhævelse af jeres IP-rettigheder i Danmark og internationalt.
Så hvis I overvejer at beskytte jeres varemærke, eller blot vil vide mere, er I velkomne til at kontakte en af vores varemærkerådgivere.
Tina Jarl Christensen
Lawyer
European Trade Mark & Design Attorney
M: +45 27 74 34 46
tjc@chashude.com