07. oktober 2025
Forbrugerombudsmanden politianmelder for vildledende bæredygtighedsudsagn
Forbrugerombudsmanden har i en sag for nyligt politianmeldt Salling Group for at have skrevet følgende i et opslag på sociale medier og i en tilbudsmail: ”ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brand”
Det problematiske ved udsagnet var ifølge Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen var egnet til at give forbrugerne indtrykket af, at ØGO var blevet kåret til det fjerdemest bæredygtige mærke i Danmark. Udsagnet var dog alene baseret på en spørgeundersøgelse blandt danske forbrugere, og var altså alene udtryk for forbrugernes opfattelse af ØGO-mærket – ikke nødvendigvis for ØGO-mærkets faktiske bæredygtighed.
Ifølge Forbrugerombudsmanden var udsagnet egnet til at give et fejlagtigt indtryk af de ØGO-mærkede produkters reelle klima- og miljøbelastning, og dermed også egnet til at forvride forbrugernes adfærd, idet mange forbrugere fokuserer på at vælge bæredygtige produkter. Det faktum at ØGO-produkter er økologiske kunne ifølge Forbrugerombudsmanden ikke begrunde, at mærket markedsføres som bæredygtigt.
Læs mere om sagen i Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her.
Hvad skal I være opmærksomme på?
Sagen viser, at Forbrugerombudsmanden har et skærpet fokus på vildledende markedsføring, herunder ’greenwashing’ – altså når virksomheder bruger miljø- eller klimarelaterede udsagn, der ikke kan dokumenteres. Der offentliggøres da også en del afgørelser vedrørende netop dette på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Ifølge markedsføringsloven må virksomheders markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform vildlede eller kunne forventes at vildlede forbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Derudover er klima-, miljø- og bæredygtighedsudsagn udsagn om faktiske forhold, hvorfor sådanne udsagn skal kunne dokumenteres.
Hvis jeres virksomhed markedsfører sig med grønne eller bæredygtige budskaber, anbefaler vi at I altid sikre jer fuld dokumentation for jeres markedsføring, og at budskaberne ikke kan misforstås eller på anden måde fremstår vildledende.
Kontakt os
I Chas. Hude hjælper vi jer gerne med at navigere i reglerne om vildledende markedsføring, så I undgår ’greenwashing’.
Nina Fröhlich Hübner er vores ekspert i grøn markedsføring og kommer med dugfrisk viden om de relevante retsområder. Nina følger udviklingen på området tæt, så tøv endelig ikke med at række ud, hvis I har spørgsmål.

