10. juni 2025
Grøn markedsføring: nye opfordringer til mode- og flybranchen
Sammen med øvrige medlemmer af det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) udsendte Forbrugerombudsmanden tilbage i april måned en opfordring til modebranchen om at gennemgå grøn markedsføring. Nu har netværket udsendt samme opfordring til flybranchen.
Som led i arbejdet i det internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) sætter Forbrugerombudsmanden og øvrige myndigheder fokus på virksomheders grønne markedsføring.
Særligt mode- og tekstilbranchen har været et fokusområde for Forbrugerombudsmanden, som også løbende har modtaget klager over greenwashing i netop denne branche.
I slutningen af april udsendte det internationale netværk derfor en fælles opfordring til mode- og tekstilbranchen. Opfordringen går på, at virksomheder i branchen skal sikre, at deres grønne påstande er i overensstemmelse med de forbrugerbeskyttende regler, herunder særligt vildledningsforbuddet. Opfordringen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvordan man som virksomhed kan gribe opgaven an.
Formålet med henvendelsen til mode- og tekstilindustrien er at øge standarden for den grønne markedsføring, og særligt med et ønske om at forbrugerne skal kunne træffe beslutninger om eventuelle køb af tøj på et veloplyst grundlag.
Også flybranchen har været under Forbrugerombudsmandens søgelys et par gange. I et fælles brev fra det internationale netværk opfordres flybranchen således til at hæve niveauet for markedsføring med grønne udsagn, så forbrugerne også hér kan træffe et informeret valg.
At den grønne markedsføring er korrekt, er særdeles vigtigt inden for flybranchen. Flybranchen står nemlig årligt for omkring 3% af verdens samlede CO2-udledning fra menneskelige aktiviteter. Hensigten med opfordringen er derfor også at give forbrugerne mulighed for at gennemskue, hvilke flyselskaber der gør mest for at nedbringe CO2-udledningen.
I brevene til hhv. modebranchen og flybranchen opfordrer Forbrugerombudsmanden og de øvrige myndigheder bl.a. til at:
- - Sikre, at alle påstande er korrekte, klare og præcise
- - Undgå vage og generelle udsagn i markedsføringen
- - Undgå selvskabte og private mærknings- og certificeringsordninger
- - Kun komme med miljøpåstande, hvis der er tilstrækkelig dokumentation for dem
Generelt er grøn markedsføring, herunder ’greenwashing’, et vigtigt fokusområde hos Forbrugerombudsmanden, som også i efteråret offentliggjorde nye anbefalinger til brugen af grønne udsagn i markedsføring.
I kan læse mere om arbejdet med grøn markedsføring på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her.
Kontakt os
Hos Chas. Hude rådgiver vi med udgangspunkt i jeres behov. Har I spørgsmål til jeres eksisterende markedsføring, eller ønsker I på sigt at markedsføre jeres grønne tiltag og er i tvivl om hvordan, er I velkomne til at kontakte os.
Nina Fröhlich Hübner er vores ekspert i grøn markedsføring og kommer med dugfrisk viden om de relevante retsområder. Nina følger udviklingen på området tæt, så tøv endelig ikke med at række ud, hvis I har spørgsmål.



Tina Jarl Christensen
Lawyer
European Trade Mark & Design Attorney
M: +45 27 74 34 46
tjc@chashude.com