21. marts 2025
Særpræg for virtuelle varer – Glashütte-sagen
Med en for nyligt afsagt dom tager EU-Retten for første gang stilling til, om et varemærke for virtuelle varer har fornødent særpræg.
Varemærket Glashütte blev ansøgt for virtuelle urer og tilbehør hertil, til brug online eller i virtuelle onlineverdener.
Den varemærkeretlige problemstilling i sagen var, at Glashütte er en tysk by, som allerede er kendt for urmageri, og at mærket derfor kunne opfattes som en geografisk oprindelsesbetegnelse. Retten bemærkede blandt andet at en ikke-ubetydelig del af den tyske befolkning med interesse i virtuelle ure, kender byen Glashütte, som netop er berømt for fremstilling af (læs, fysiske) ure i høj kvalitet.
Ved vurderingen af varemærkets særpræg, fandt Retten først og fremmest at den relevante kundekreds vil opfatte virtuelle ure på samme måde, som den opfatter virkelige ure. Derudover kunne de virtuelle ure repræsentere de virkelige ure, samt efterligne deres funktioner.
Retten konkluderede derfor, at den relevante kundekreds vil opfatte varemærket som en form for salgsfremmende oplysning omkring kvaliteten og ægtheden af varerne, idet mærket forbindes med byen Glashütte og dennes omdømme i relation til fysiske urmagerprodukter.
Mærket havde derfor ikke opnået fornødent særpræg.
Hvilken betydning har dommen?
Med dommen slår Retten fast, at vurderingen af særpræg er den samme for fysiske varer, som for virtuelle varer, herunder at geografiske betegnelser/placeringer kan påvirke graden af særpræg. Retten sætter desuden i nogen grad derved også lighedstegn mellem varer i den virkelige – fysiske – verden, og den virtuelle.
Dommen er relevant, da den belyser, hvordan særpræg vurderes i forhold til virtuelle varer. Et område, der kun bliver mere aktuelt med udviklingen af metaverset og onlineplatforme generelt. Og med EU-rettens vurdering er dommen en vigtig påmindelse om, at varemærker i den digitale verden også skal kunne adskille sig klart og tydeligt fra konkurrenter.
Selve dommen kan findes her.
Kontakt os
Har I spørgsmål til registreringen af varemærker for virtuelle produkter, eller blot ønsker at vide mere, er I velkomne til at kontakte varemærkerådgivere Nina Fröhlich Hübner og Alexander Gantzler Døssing.

