Registrering af varemærke giver ro i maven

Få svar på jeres spørgsmål om varemærkebeskyttelse og -ansøgning

Vi har samlet de spørgsmål om varemærkebeskyttelse, som vi ofte får fra vores kunder.

Her kan I finde svar på forskellen mellem et patent og et varemærke, hvorfor varemærker skal registreres i forskellige lande, om det virkelig kræver en advokat at registrere et varemærke og meget andet. 

Hvis I sidder tilbage med flere spørgsmål, er I velkomne til at kontakte en af vores varemærkerådgivere til et uforpligtende møde.

Hvad er et varemærke?

Et varemærke er et symbol, der bruges til at identificere en handelsvare. Jeres varemærke er det symbol, som jeres kunder kender jer på, og som adskiller jeres produkter fra jeres konkurrenters – også populært kaldet jeres brand.

Jeres varemærke har derfor stor værdi for jeres virksomhed.

Hvorfor er varemærkebeskyttelse nødvendigt?

Når I har et stærkt produkt eller et velkendt brandt, er der stor risiko for, at andre vil forsøge at kopiere og sælge produkter, som til forveksling ligner jeres produkter.

Hvis duI ikke har sikret jer eneretten til jeres brands unikke kendetegn, kan I blot se til, mens andre tjener penge på jeres brand – eller værre endnu, skuffer jeres kunder med et ringere produkt. Når I registrerer jeres varemærke, kan I derimod kræve kopisterne stoppet og retsforfulgt.

Derfor anbefaler vi alle virksomheder at registrere deres varemærker.

Hvad er forskellen på et patent og et varemærke?

Populært sagt er patentbeskyttelse vigtigt for at passe på jeres unikke opfindelser og teknologier, mens varemærkebeskyttelse er sikringen af formgivning og design, som er unikt for jeres produkt.

Der er naturligvis en mere detaljeret forklaring, for de tekniske og strategiske overvejelser ved patent- og varemærkebeskyttelse.

Har jeres virksomhed mere end en håndfuld patenter og drømmer om at producere produkter i udlandet eller sælge til andre lande, skal I tænke strategisk med jeres patenter og varemærker.

Varemærkeansøgning - hvordan gør vi?

I kan begynde med at se, om jeres idé er registreret som varemærke i Danmark på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside.

Hvis idéen er ledig, er næste skridt at udfylde jeres varemærkeansøgning. Det kan I også gøre online gennem Patent- og Varemærkestyrelsen ved at angive, hvilke type varemærke, I ønsker at registrere.

Selv om jeres idé er ledig i Danmark, kan en europæisk eller international varemærkebeskyttelse forhindre jer i at udnytte jeres idé.

Spørg en af vores varemærkerådgivere til råds, hvis I er i tvivl om jeres varemærkeansøgning.

Hvad koster varemærkebeskyttelse?

Det kommer an på, hvor jeres varemærkebeskyttelse skal gælde. Danmark? Norden? EU? I kan vælge at registrere jeres varemærke i alle de lande, I opererer i, eller sikre jer én fælles europæisk beskyttelse.

I er velkomne til at kontakte en af vores rådgivere, hvis I ønsker et prisestimat.

Hvor skal vi registrere vores varemærker?

I bør som udgangspunkt registrere jeres varemærker i de lande, hvor jeres virksomhed har kommercielle interesser – altså ikke kun i lande, hvor I ønsker at sælge produktet:

> De lande, hvor virksomheden sælger sine produkter

> Det land, hvor virksomheden har hovedkontor

> De lande, hvor virksomheden producerer varer

Forestil jer, at I har registreret jeres varemærke i Danmark, fordi det er dér, jeres produkter skal sælges. Men jeres produkt bliver produceret i Kina, hvor I ikke har registreret jeres varemærke.

I en sådan situation er der risiko for, at en anden registrerer jeres varemærke i produktionslandet (særligt i Kina), så I er nødt til at købe det tilbage til en forhøjet pris.

Derfor er det vigtigt, at I har en grundig strategi for, hvordan I skal beskytte jeres varemærker. 

Skal man altid bruge en advokat til at sikre varemærkebeskyttelse?

Nej. I kan sagtens registrere jeres varemærke selv. I skal dog være opmærksomme på, at hvert varemærke skal registreres separat og den proces kan være omfattende og tidskrævende.

Vi vil altid anbefale at tage en ekspert med på råd. Både af taktiske hensyn i udviklingen af din varemærkestrategi og selve varemærkeregistreringen.

Har I brug for et råd?

Har I brug for et råd?

Tag en snak med en af vores rådgivere. De har blik for mulighederne i jeres idé og kan stille jer de rette forretningskritiske spørgsmål.

Sammen finder vi den beskyttelse, som passer til jer og jeres forretning.