01. juni 2023

AI & IP

Hvem ejer egentlig rettighederne til en tekst frembragt af ChatGPT?

AI-skabte værker og tekster var et af årets store emner på den internationale varemærkekonference INTA (International Trademark Association’s Annual Meeting), der fandt sted i Singapore i maj 2023.

Alexander Gantzler Døssing ser tilbage på konferencen og reflekterer over nogle af de ophavsretlige aspekter ved AI-genereret indhold.

Et emne der fyldte meget i debatten under årets INTA - og som også fylder meget i debatten herhjemme - var  AI-skabte tekster. En debat, der blandt andet udspringer af ChatGPT’s hurtige globale fremdrift. I INTA-regi var det naturligvis  interessant at drøfte AI-genererede frembringelser sammenholdt med IP-rettigheder.

AI har allerede stor - og vil få endnu større - indflydelse. Også på rådgivningsbranchen generelt, særligt som et led i effektivisering af simple opgaver, som vi f.eks. har set det med ”machine learning” allerede.

Ophavsret og AI
De mest oplagte spørgsmål i forhold til AI-genererede tekster er ophavsretlige.

Hvem ejer rettighederne til en tekst, der er skrevet med brugerens input, men egentligt frembragt af f.eks. ChatGPT?

Spørgsmålet kan - for nuværende - besvares relativt enkelt i det meste af verden, herunder Danmark: Ingen ejer AI-genererede tekster.

Grundlaget for svaret  er dels, at vi generelt ikke anerkender ”værker”, herunder tekster, der ikke er menneskeskabte og dels, at der velsagtens ikke findes nogen egentlig ophavsmand/kvinde til en AI-genereret tekst.  

Når dét er sagt, vil man kunne forestille sig eksempler, hvor hovedreglen afkræftes af undtagelsen. F.eks. i det tilfælde, hvor du selv skriver en original tekst, men derefter beder AI’en - f.eks. ChatGPT - om at omskrive teksten. Dette forbliver dog for nuværende et teoretisk tankeeksperiment, da der endnu ikke foreligger direkte retspraksis på området.

Et kommercielt minefelt
Et andet spørgsmål af særdeles praktisk relevans er risikoen for at krænke andres ophavsret ved brug af AI-genererede tekster. Dette synes at være et decideret kommercielt minefelt.

Kort om ChatGPT

Kort om ChatGPT

ChatGPT henter sine informationer fra internettet.

Det vil med andre ord sige, at ChatGPT fungerer på den måde, at den bruger allerede kendt tekst til at autogenerere et svar på det spørgsmål eller den opgave, du stiller den.

Det medfører, at ChatGPT – i hvert fald potentielt – kan krænke andres ophavsret ved at bruge originale værker som del af dens resultat. 

Det faktum, at ChatGPT bruger tilgængelige tekster, som den fremsøger og anvender, vil potentielt set kunne medføre, at man som virksomhed, der ikke forholder sig kildekritisk, uforvarende vil kunne krænke andres ophavsret - eller for den sags skyld varemærker eller slogans.

Der skal derfor lyde en opfordring herfra, til ikke at anvende ChatGPT til at skrive kommercielle tekster uden at forholde sig kritisk til dem. Ganske ligesom det ikke tillades, at du direkte kopierer tekst fra konkurrenters markedsføringsmateriale, kan du i sagens natur heller ikke blot gemme dig bag, at du ”fik en maskine til at gøre det”.

Kildekritisk tilgang
Det netop omtalte varemærkeretlige spørgsmål er tillige interessant. Min kollega og jeg, bad - som et eksperiment - ChatGPT om at generere en forretningsplan for en fiktiv urproducent. Vi  bad også AI’en om at generere et varemærke og et slogan til urproducenten.

Det kan herudfra konkluderes, at ChatGPT sagtens kan svare på, hvilke formalia, der skal overholdes, når man skal finde på et godt og beskyttelsesværdigt varemærke, men dog endnu har svært ved selv at overholde reglerne. Hertil kommer, at det tillige var tydeligt, at ChatGPT endnu ikke er et sted, hvor den af egen drift undersøger, om et sådant varemærke potentielt krænker andres rettigheder.

Det ovenfornævnte er blot eksempler på interessante problemstillinger i forbindelse med kommerciel anvendelse af AI-genereret indhold. 

Chatbots og AI er helt sikkert kommet for at blive, og vi kommer lige så sikkert alle til at nyde godt af den effektivisering, som kommer til at følge udviklingen.

For nuværende vil jeg dog forholde mig fornuftsmæssigt kritisk til de resultater, der kommer ud af sådanne hjælpemidler - i særdeleshed fra et IP-retligt perspektiv.

Kontakt os

Vil du vide mere om AI i et ophavsretligt perspektiv, er du velkommen til at kontakte Alexander Gantzler Døssing.

Alexander Gantzler Døssing

Alexander Gantzler Døssing

Partner, Lawyer, LL.M.

M: +45 27 74 34 40
aga@chashude.com