Varemærker og IPR er specialet hos vores patentrådgivere

Strategisk og rettidig IPR-beskyttelse

IPR TOTAL™ er vores løfte om rådgivning, der tager udgangspunkt i dit behov for beskyttelse. Sammen skaber vi den løsning, der skaber størst værdi for jeres forretning lige nu og på længere sigt.

Hvis I kan forhindre, at jeres konkurrenter kopierer jeres produkts funktion, navn eller design, så er gevinsten en højere pris, et større afkast og en stærkere markedsposition.

Vi arbejder derfor i teams, når jeres virksomhed har behov for flere IP-rettigheder. Det betyder, at jeres patentrådgiver og varemærkerådgiver arbejder sammen for at sikre jer den bedst mulige beskyttelse af jeres idé, jeres produkt eller jeres ydelse.

IPR TOTAL™ er med andre ord vores metode til at arbejde strategisk med beskyttelse af jeres intellektuelle rettigheder på tværs af de forskellige former for beskyttelse.

I kan altid spørge en af vores patent-, varemærke- og designrådgivere, hvordan vi kan beskytte, håndhæve og forsvare jeres immaterielle rettigheder.

Hvornår skal vi bruge hvilken form for beskyttelse?

Det spørgsmål får vi ofte, men der er desværre ikke ét korrekt svar. For det afhænger af, hvad I gerne vil beskytte, og ofte får I den bedste beskyttelse ved at kombinere forskellige typer IPR.

Kort fortalt hjælper et patent til at beskytte jer mod, at jeres konkurrent kopierer jeres tekniske løsning af et problem, en designbeskyttelse, at udseendet ikke bliver kopieret og et varemærke, at jeres produkts navn eller fx logo ikke bliver kopieret.

Vi har gjort udvalget overskueligt ved at forklare, hvordan man praktisk bruger patenter, brugsmodeller, varemærker, design, ophavsret og forretningshemmeligheder. 

IPR TOTAL™ processen

Nogle gange giver processen sig selv, og andre gange er der en lang række strategiske overvejelser om timing og budget. Ofte er meget vundet ved at lægge en skarp strategi for beskyttelsen af jeres produkt allerede, når I er i idéfasen.

Når vi rådgiver på tværs, tager vi altid udgangspunkt i jeres ambitioner, og vi vil også spørge ind til, hvilke tanker I har gjort jer om de centrale spørgsmål for jeres strategi. 

Uanset hvor langt I er i jeres proces med at udvikle jeres produkt, er det aldrig for sent at skabe en IPR TOTAL™-løsning.

IPR er et vigtigt led i jeres patentrettigheder

1. Kan I lancere jeres produkt uden problemer?

Hvis jeres virksomhed fx udvikler medicin, vil de første overvejelser om markedsføringen af produktet gå på:

Kan I udvikle og lancere jeres produkt uden at komme i karambolage med andres patentrettigheder? Og hvordan sikrer I, at andre ikke kopierer jeres produkt?

Så vil jeres patentrådgiver typisk være den første, der inddrages i processen, og jeres patentrådgiver kan hjælpe jer med at undersøge, hvilke rettigheder der allerede eksisterer, og hvordan jeres produkt bedst beskyttes.  

2. Har I sikret jer et godt navn til jeres produkt?

Inden jeres produkt er klar til at blive sendt på markedet, er der nye spørgsmål, som trænger sig på:

Hvad skal jeres produkt hedde? Er der andre, der allerede har retten til det ønskede navn? Og er det juridisk set godt nok til at kunne fungere som varemærke for jeres produkt?

Vi hjælper jer med at få svar på de spørgsmål ved at lave en forundersøgelse, og når I har fundet det rette navn til produktet, kan vi hjælpe med at sikre det med varemærkebeskyttelse.

3. Har produktet en særlig form eller farve?

I må heller ikke glemme udseendet af jeres produkt, for det kan have betydning for produktets salgbarhed. I kan derfor med fordel stille jer selv følgende spørgsmål:

Skal produktet fx lanceres i en særlig pilleæske? Har pillen en særlig form, farve eller mønster? 

Hvis I vil beskytte produktets udseende, skal I søge beskyttelse af det udviklede design eller eventuelt beskyttelse af varens udstyr som varemærke. Og her kan vores rådgivere hjælpe – og give deres vurdering af, om jeres produkt bør beskyttes med et design eller varemærke for den optimale beskyttelse.

2. Har I sikret jer et godt navn til jeres produkt?

Inden jeres produkt er klar til at blive sendt på markedet, er der nye spørgsmål, som trænger sig på:

Hvad skal jeres produkt hedde? Er der andre, der allerede har retten til det ønskede navn? Og er det juridisk set godt nok til at kunne fungere som varemærke for jeres produkt?

Vi hjælper jer med at få svar på de spørgsmål ved at lave en forundersøgelse, og når I har fundet det rette navn til produktet, kan vi hjælpe med at sikre det med varemærkebeskyttelse.

3. Har produktet en særlig form eller farve?

I må heller ikke glemme udseendet af jeres produkt, for det kan have betydning for produktets salgbarhed. I kan derfor med fordel stille jer selv følgende spørgsmål:

Skal produktet fx lanceres i en særlig pilleæske? Har pillen en særlig form, farve eller mønster? 

Hvis I vil beskytte produktets udseende, skal I søge beskyttelse af det udviklede design eller eventuelt beskyttelse af varens udstyr som varemærke. Og her kan vores rådgivere hjælpe – og give deres vurdering af, om jeres produkt bør beskyttes med et design eller varemærke for den optimale beskyttelse.

Strategisk rådgivning på tværs

Vores rådgivere guider jer trygt igennem de første overvejelser om udvikling og markedsføring ved at stille de vigtige spørgsmål tidligt i processen, og senere i produktudviklingen kan de foretage alle nødvendige undersøgelser og ansøgninger for at sikre jeres produkt.