Væremærker og varemærkebeskyttelse

Pure Oceans: En varemærkesag

Varemærkesager kan ende dyrt uden den rette rådgivning. Det erfarede Michael Keller Jørgensen fra Pure Oceans, da den lille non-profit virksomhed stod overfor krav om at trække deres varemærke i form af logo og navn tilbage.

Fortællingen om Pure Oceans starter flere år tilbage. Michael og hans kone rejste meget i Asien, hvor de bemærkede mere og mere skrald på strandene.

Plastforurening fra verdenshavene skyllede ind på land. På fisketurene på Bali fangede de mere plastik end fisk, og der lå bunker af affald på strandene i Sri Lanka.

“Det gik jo ud over lokalbefolkningens levebrød, hvad end det var fiskere eller inden for turisme. Da vi nogle år efter var på Sri Lanka, gik vi på en fem kilometer lang strand forbi det samme stykke plastik fem dage i træk. Dér tænkte vi, at det jo ikke er svært at samle op, men at det jo skal smide op i en skraldespand,” fortæller Keller Jørgensen, der så muligheden i at bidrage lokalt på flere niveauer. 

Du køber ikke kun et par solbriller, du køber også halvanden kilometer strandrens

Michael fik en idé: hvorfor ikke genbruge havplasten og samtidig rense strandene for de store mængder skrald. Plasten genanvendes til at udvikle produkter, der kunne sælges til at finansiere endnu mere strandrensning. Og på sigt udvide til flere områder og lande.

Et velsmurt økosystem, hvor infrastruktur anvendes og bidrager lokalt. Mange tons affald indsamles om året. Derfor skabes en bæredygtig formel, der kan udvides til flere strande og lande. Fungerer det godt ét sted, kan konceptet udvikles til andre steder.

“Processen er jo ikke så svær. Der skal bare hænder nok til at samle op, som vi kan aflønne. Da der kommer mange turister, vil pengene komme fra på at købe solbriller og iPhone-covers lavet af genbrugsplast. Plastikflaskerne kan bruges til polyestertekstiler til at producere tøj, da der i Sri Lanka i forvejen er fabrikker og infrastruktur til sådanne produktioner,” beskriver Keller.

“Vi har lavet en model på Sri Lanka, som vi ret hurtigt kan skalere op, således at vi kan indtage større områder. Vi vil jo gerne rense mest muligt strand for plastik og vejen derhen er, at tjene penge på de produkter vi sælger.”

Krav om tilbagetrækning af navn og logo

Dog kom Pure Oceans på kant med en udenlandsk fond, der delte stort set samme navn. De to selskaber har nemlig næsten ens url på internettet. Nogle af fondens kunder kom derfor ved en fejl ind på Pure Oceans hjemmeside.

"I stedet for at kontakte os direkte til dialog, sendte de en påkravsskrivelse, der krævede, at Pure Oceans skulle ændre navn og logo, fordi de mente, at de havde varemærke på navnet. Selvom vi prøvede at imødekomme dem, ville de have, at vi ændrede alt med vores varemærke, så det ikke mindede om deres,” fortæller Keller Jørgensen, der var overrasket over hvor aggressive fonden var.

"Efterlevede vi deres krav, skulle alt med logoer, såsom solbriller, støbeforme og t-shirts skrottes ud og vi skulle begynde forfra. Omkostningerne var for høje økonomisk for os, og så vil det jo flyde med skrald igen i de her områder. Vi risikerede at dreje nøglen om.

Varemærkerådgivning der gør en forskel

Derfor tog Michael Keller Jørgensen fat i Chas. Hudes Tina Jarl Christensen for at søge rådgivning om varemærket.

"Heldigvis kunne Tina rådgive mig om varemærker og varemærkerettigheder. Hun fortalte, at det var højst usandsynligt at opponenten ville køre en retssag. Og hvis kom en sag ud af det, ville de nok tabe. Simpelthen, da deres varemærkeret ikke korresponderede  med de krav, som de havde opstillet," fortæller Keller Jørgensen.

"Indimellem ser man de her pengestærke organisationer og virksomheder der prøver at skræmme de små spillere som os. Og så er der også kulturforskelle og lovgivning i de enkelte lande, som man måske heller ikke er klar over."

 

Tag fat i eksperterne fra start

Tag fat i eksperterne fra start

Michael Keller Jørgensen har en klar anbefaling hvis man skulle havne i samme situation om sit varemærke: søg kompetent rådgivning med det samme.

"Det er jo ret tydeligt, at man skal søge juridisk bistand, så snart man får en e-mail som dén vi fik. Lige så snart at vi fik klarhed over sagen, kunne jeg gå til Tina. Man kan nemt komme til at sende e-mails afsted, der kan forværre ens sag, hvis ikke der er en rådgiver med fra start - som jeg heldigvis havde. Og den rådgivning har decideret reddet vores forretning."

 "Jeg er ikke jurist - og jeg vil anbefale, at man får ordentlig rådgivning med det samme, fra nogen som har forstand på varemærker. Det giver rigtigt ro på."

Book møde

Alle vores rådgivere går kritisk til potentialerne i hvert enkelt varemærke, og de bruger deres mangeårige erfaring aktivt til at beskytte dine varemærker, så de kan omsættes til markedsandele, forretningsudvikling og investeringer.